...

Gülşehir Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu

NEVÜ Gülşehir SBMYO ve Gülşehir Belediyesi’nden Açıksaray Ören Yeri’ne Kültür Gezisi
23/11/2025

Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi (NEVÜ) Gülşehir Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu (SBMYO) ile Gülşehir Belediyesi iş birliğinde Açıksaray Ören Yeri’ne kültür gezisi düzenlendi.

Geziye Gülşehir Belediye Başkanı Erkan Çiftci, Gülşehir SBMYO Müdürü Doç. Dr. Hüseyin Aras, SBMYO Müdür Yardımcısı Öğr. Gör. Sıddık Ünal, SBMYO Sekreteri Sayım Çay, Gülşehir Belediyesi Encümen Üyeleri ve çok sayıda öğrenci katıldı.

Gülşehir’e 3 km uzaklıkta bulunan Açıksaray Ören Yeri’ne 23 Kasım Pazar günü gerçekleştirilen gezi, Gülşehir Belediye Başkanı Sayın Erkan Çiftci’nin himayelerinde gerçekleştirildi. Başkan Çiftci, gezi boyunca öğrencilere bizzat rehberlik ederek Açıksaray’ın tarihi, kültürel özellikleri ve bölgenin geçmişi hakkında detaylı bilgiler verdi. Belediye Encümeni Volkan Parlar da rehberlik faaliyetlerinde Başkan Çiftci’ye eşlik etti.

“Öğrenciler Gülşehir’de Tarihi ve Lezzeti Keşfetti”

Etkinlik süresince Gülşehir Belediyesi tarafından, saclarda anlık olarak pişirilen gözlemeler ile ayran ve su ikramında bulunuldu. Öğrenciler hem bölgenin tarihini yakından tanıma fırsatı buldu hem de hoş bir hafta sonu etkinliği gerçekleştirdi.

Açıksaray’ın Tarihi Dokusu ve Gezide İncelenen Alanlar

Bir manastır yerleşimi olan Açıksaray Harabeleri, tüf kayalar içine oyulmuş Roma Dönemi kaya mezarlarını, IX. ve X. yüzyıla ait kaya kiliselerini içermesinin yanında dönemin önemli bir piskoposluk merkezi. Gülşehir’in simgesi olan “Mantarkaya” oluşumları da bu bölgede bulunuyor. İlk çağlardan kalma çok katlı yeraltı şehirleri ve mağaralarla birlikte Boğalı Kilise, Manastır, Tavla (At Damı), Küçük Saray (Çok Katlı Yerleşim Alanı), Dört Sütunlu Manastır, Beşik Tonozlu Yapı, On iki Sütunlu Kilise ve Merdivenli Mesken gezi kapsamında görülen yerler arasındaydı. 

Bölgenin Simgelerinden Mantarkaya Büyük İlgi Gördü 

Gezinin en dikkat çekici noktalarından biri olan Mantarkaya, doğal yapısı ve benzersiz formuyla katılımcıların ilgisini çekti. Rehberler, Mantarkaya’nın milyonlarca yıl önce oluşan volkanik tüf tabakalarının zamanla sert ve yumuşak katmanlar oluşturması, rüzgar ve su erozyonuyla alt kısmın aşınarak mantar şeklini aldığı bilgisini verdi. Öğrenciler hem fotoğraf çekme hem de bölgenin eşsiz manzarasını gözlemleme fırsatı buldu. Gezi sırasında ayrıca Ören Yeri’nin tarihi kalıntıları ve kayalara oyulmuş yapıları hakkında da bilgiler verildi, Mantarkaya’nın jeolojik ve doğal değerleri yakından tanıtıldı.

Açıksaray’ın Keşfedilmeyi Bekleyen Potansiyeline Dikkat Çekildi

Gezide yapılan değerlendirmelerde, Gülşehir Belediye Başkanı Erkan Çiftci ve Gülşehir SBMYO Müdürü Doç. Dr. Hüseyin Aras, Açıksaray Ören Yeri’nin Kapadokya’nın daha çok bilinen turistik alanlarının gölgesinde kalmış, keşfedilmeyi bekleyen önemli bir değer olduğunu vurguladılar. Çiftci ve Aras, bölgenin tarihsel ve kültürel birikiminin daha görünür hale getirilmesi durumunda Kapadokya’nın turizm çeşitliliğinin artacağını ve Açıksaray’ın bölge turizmine yeni bir soluk katabileceğini belirttiler. Ayrıca, Açıksaray’ın benzersiz kaya oluşumlarının ve tarihi yapılarının korunarak tanıtılmasının hem akademik hem kültürel açıdan önemli olduğunu ifade ettiler.

Öğrenciler: “Bölgenin Tarihi ve Kültürel Zenginliğini Yerinde Görmek Bizim İçin Değerliydi”

Öğrenciler ise böylesine etkileyici ve tarihi bir coğrafyada eğitim görmenin kendileri için büyük bir ayrıcalık ve değerli olduğunu dile getirdi. Kapadokya’nın sık ziyaret edilen alanlarının yanı sıra Açıksaray gibi henüz geniş kitlelerce keşfedilmemiş bölgeleri yerinde görmenin kendilerini mutlu ettiğini belirten öğrenciler, bu gezinin bölgeye bakış açılarını değiştirdiğini ve yaşadıkları şehrin aslında çok daha derin, çok daha katmanlı bir kültürel mirasa sahip olduğunu fark ettiklerini söyledi.

Öğrenciler, bu tür etkinliklerin hem akademik gelişimlerine hem de yaşadıkları çevreyi tanımalarına önemli katkılar sunduğunu ifade ederek gezi organizasyonundan duydukları memnuniyeti dile getirdi.